Blogi

Rohkeudesta

Uskallus tehdä toisin vie eteenpäin, mutta tunnethan arvosi.

Videot ja kuvat ovat aina osa organisaation kokonaisviestintää. Mikäli tavoitteena on herätellä ihmisiä viestimällä uudella, rohkealla tavalla, kannattaa muistaa keskittyä kaikkein oleellisimpiin asioihin, arvoihin. Kirjoittaessamme asiakkaiden konsepteja lähdemme liikkeelle asiakkaan arvoista. Visuaalinen viestintä välittää vahvasti tunteita, jotka kumpuavat aina visiosta ja arvoista.

Joskus kuitenkin käy niin, että eteen tulee kamppis, joka on niin kummallinen, että tekisi mieli soittaa ja kysyä miten tällaiseen ratkaisuun on päädytty? Varsinkin silloin, kun kyse on jostain itselle läheisestä asiasta, jonka viestintää olisin mielelläni suunnittelemassa ja tekemässä. 
 

Kaksi esimerkkiä
 

HSL - Sekakäyttäjä -kampanja

Kannatan julkista liikennettä ja olin haljeta riemusta, kun kuulin, että pyörän saa viedä junaan kaikkina aikoina. Sitten tuli ulos kamppis, joka sai minut kihisemään. SEKAKÄYTTÄJÄ! Tuliko kenellekään missään vaiheessa mieleen millainen ongelma sekakäyttö on? Siinä ei ole mitään hauskaa! Ei ratikassa, kun joku oikea sekakäyttäjä istuu viereesi, eikä silloin kun yrität selvittää lapsen kaverin vanhempien kanssa mistä saisi apua lääkkeiden, alkoholin ja huumeiden maailmaan pudonneelle nuorelle.
 


Alko - Kieltäytymiskoulu -kampanja

Kolmen nuoren äitinä sanon varmaan 100 kertaa viikossa lapsilleni: ”Puhu kauniimmin, asiallisemmin, perustele paremmin. Aikuisten maailma on lähellä ja siellä ei pärjää tuollaisella käytöksellä.”  Aikuinen, joka käyttäytyy kuin lapsi naurattaa kerran. Mutta ei toista kertaa. Aikuisen, jolta kysytään viinan ostoa alaikäisille, on osattava perustella miksi ei. Huutaminen on rumaa, typerää ja turhauttavaa. Se, että teini vetelee naamaan popparia sohvalla raivoten on ok, mutta silloinkin on ihan jees sanoa, että tuollaisella kommunikoinnilla ei kukaan tässä maailmassa saa mitään. Korjaa sotku ja keskustele asioista järkevästi. Teinit tarvitsevat aikuisia, jotka käyttäytyvät aikuisesti.
 

Millaista sitten on onnistunut rohkea viestintä?


Kalevala Koru - Kesyttämätöntä kauneutta -kampanja.

Herätti mielettömän ihailun suuressa määrässä ihmisiä. Samaistumista, tunnistamista, jotain todellista, rohkeaa. Jakoja, keskustelua. Lisäsi varmasti myyntiä, mutta erityisesti lisäsi Kalevala Korun arvostusta.
 


Justimusfilms - Ystävyyden patoutumat

Hymyilin leveästi 42 s kohdalla, nauroin ääneen 1 min kohdalla, tunsin lämpimät kyyneleet poskillani 2 min 17 s kohdalla, harmistuin, kun homma kesti vaan reilut 3 min. Jaoin, juttelin videosta lasten, työkavereiden ja ystävän kanssa. 
 


En edes tajunnut sen olevan mainos ennen kun rupesin kirjoittamaan tätä. Axelle tehty suihkusaippuamainos! Ostan varmasti pojilleni, ihan vaikka vaan vitsinä.

Rohkeutta on tehdä asioita toisin. Toisin tekeminen ja näkeminen vie maailmaa eteenpäin. Järkevän tekemisen edellytyksenä on, että arvot ovat kirkkaana mielessä tekijöillä alusta asti. Rohkeus ei ole lottoamista. Se on tärkeiden, keskeisten asioiden tunnistamista ja kiteyttämistä viestiksi, joka herättää kiinnostusta ja huomiota. Ero rohkean viestinnän ja ylilyönnin välillä ei ole veteen piirretty viiva vaan ihan selkeä railo.

 

Natalia,
luova johtaja